bursa escort - bursa escort

3D ile Animasyon Teknikleri

Bilgisayarda animasyon üretimindeki teknik gelişme animasyon dünyasında bir evrimin yaşanmasına sebep olmuş ve özel efektler gibi yeni tekniklerin geliştirilmesi animasyonu bulunduğu çerçevenin çok daha dışına taşımıştır. Bilgisayar teknolojisi gerçek anlamda animasyonu olduğu kadar sinemayı da değiştirmiştir (şekil 1-2). 3 boyutlu bilgisayar animasyonu bilgisayar tekniklerinin en uç sınırlarını zorlayan, karmaşık alanlardan biridir.

Tüm hareketli görüntüler, sinema, çizgi film v.b. bir çok resim karesinin (still image) hızla akmasından oluşur. Bu akış hızı öyle ayarlanmıştır ki insan gözü bunu sürekliymiş gibi algılar. İşte bu resim karelerinin tek tek oluşturulmasına animasyon adı verilmektedir.

Günümüze kadar bir çok animasyon tekniği geliştirilmiştir. İlk zamanlarda animatörler her kareyi elle çizdikten sonra bu resimleri tek tek fotoğraflayarak animasyon oluştururken 1930’lu ve 40’lı yıllarda Walt Disney’in liderliğinde bir araya gelen bir çok animatör bu elle çizim tekniğini geliştirerek bu alanda çok büyük bir ilerleme kaydetmiştir.
“Cel “adı verilen transparan kağıtlara yapılan çizimlerle oluşturulan bu animasyon tekniğine “cel animation” adı verilmiştir. Bu teknikle özellikle sabit bir arka fon kullanılarak yalnızca üzerindeki değişikliklerin çizilip boyanmasıyla zamandan tasarruf sağlanmış ve daha uzun süreli animasyonların yapılması mümkün olmuştur. Bir başka teknik de “stop-motion animation” dur. Bu yöntemde gerçek fiziksel modeller tek tek oluşturularak her bir resim karesi için gerekli pozisyon ve hareket bu objelere verilerek fotoğraflanmaktadır. Bu teknikteki ilk başarı King Kong filminde elde edilmiştir . Günümüzde hala kullanılmakta olan stop-motion animation tekniğinin örneklerini Türkiye’ deki TV reklamlarımızda da sık sık izlemekteyiz.
Bu emek yoğun tekniklerin ne kadar zor ve sabırlı bir çalışma gerektirdiğini biraz daha iyi algılayabilmeniz için bir kaç rakam vermek gerekirse: Avrupa’da ve ülkemizde kullanılan PAL yayın sistemine göre insan gözünün bir filmi sürekli olarak izleyebilmesi için 1sn için 25 adet resim karesi gerekiyor. Yani 5 dakikalık bir animasyon için 5*60*25 =7500 adet resim üretmek gerekiyor.

1970’li yılların başlarında bilgisayar teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak bu çok zaman alıcı işlerin bilgisayar teknikleriyle kısaltılması ve kolaylaştırılmasının yöntemleri aranmaya başlandı. Bilgisayar teknikleri önce 2 boyutlu animasyonda kullanıldı.

Geliştirilen bilgisayar programları yardımıyla animasyonu oluşturan kilit (key) kareler hazırlanıp, kalan ara kareler bilgisayar programında otomatik olarak üretilmeye başlandı. Bu yönteme “key frame animation” adı verilmektedir. Daha sonraları bu yöntem 3 boyutlu modeller üzerinde de uygulanmaya başlandı. (şekil 3) Tüm ayarlar yapıldıktan sonra her bir resim karesinin bilgisayarda hesaplanarak satır satır oluşturulması aşamasına render adı verilmektedir.

Aşağıda bilgisayarda 3 boyutlu animasyon üretimi aşamalarını görmektesiniz. (şekil 4- 5)
Son on yılda bilgisayar animasyonundaki tekniklerde inanılmaz bir gelişme yaşanmıştır. 3 boyutlu animasyon yalnızca ara karelerin hesaplanmasının çok ötesine taşınmış, motion capture, dynamics gibi yeni teknikler animasyon dünyasına kazandırılmıştır.

Canlı bir aktörün vücudunun belli noktalarına bağlanan apparatlarla yaptığı hareketlerin X, Y, Z koordinatları olarak sayısallaştırılarak bilgisayar ortamına aktarımına “motion capture” adı verilmektedir. Daha sonra bu koordinat bilgileri yine bilgisayarda oluşturulmuş 3 boyutlu bir modelin canlı aktörün hareketlerini bire bir taklit etmesi için kullanılır. Dynamics ise bilgisayar ortamında bazı objelerin hareketlerinin fizik kurallarına uygun olarak hesaplanmasıdır. Örneğin belli bir yükseklikten düşen bir topun yere çarpması, çarpışma anında ne kadar esneyeceği ve geri sekme miktarı, yerçekimi değerlerine uygun olarak hesaplanabilmektedir. Gerçek hayattaki fizik kuralları ve parametreleri tanımlanarak sonunda elde edilen animasyonlara simulasyon adı da verilmektedir.

Bilgisayar animasyonu yalnızca filmlerde değil, reklamlarda, TV kimliklerinde, firma tanıtımlarında , mimari tasarım ve sunum, endüstriyel ürün tasarımı, tıp eğitim, sahne ve dekor tasarımı simulasyon ve benzeri bir çok alanda da kullanılmaktadır. (şekil 6)

3 boyutlu animasyon yazılımları animatöre bir anlamda çok geniş ve gerçeküstü imkanlarla donatılmış sınırsız eleman ve teknik ekipmana sahip sanal bir film stüdyosu sunmaktadır. Gerçek çekimlerin bilgisayar animasyonlarıyla bir arada kullanılması, gerçek aktörlerin bilgisayarda 3 boyutlu olarak üretilmiş sanal aktörlerle aynı sahneyi paylaşmasını, dinazorların , uçan dairelerin dünyayı istilasını filme almayı mümkün kılmıştır. (şekil 7)

Ümmühan Oya Durucan

Kaynak(lar):
Maxi3D.Net 2008-2010 | Site Arşivi | SiteMap(XML) | Kullanım Sözleşmesi | İletişim| Reklam
Site en iyi 1024x768+ çözünürlükte ve Firefox 3+ | IE8 | Safari 3+ ve üzeri tarayıcılarda görüntülenebilir.
ücretsiz pornohd pornobedava porno izle ifşa porno izle
Bilgisayar ve İnternet